Islamic Widget

PEMBACA

Friday, October 30, 2009

Sembelit kerana Milo ???

Antara petua yang saya amalkan untuk memperbanyakkan susu badan untuk bayi saya ialah minum milo. Itu antara nasihat orang yang pernah mengamalkannya dan hasil bacaan saya dari internet dan blog.

Tak sangka timbul pula masalah lain iaitu Zuhair bayi saya yang pramatang itu tidak mumbuang air besar dengan teratur. Adakala 3-4hari sekali, ada ketika 9hari....terpaksalah saya pergi jumpa doktor dan diberikan ubat sembelit. Doktor ada tanya saya, awak makan apa?awak makan daging.(kerana hairan saya pun tanya semula)Kenapa, saya tak boleh makan daging kah?....

Dua tiga hari lepas itu saya berfikir-fikir....kenapa, kenapa dan kenapa.....tanpa fikir, tiba2 saya mendapat ilham kepada soalan tadi iaitu saya minum milo....saya bagitau suami say, Suami mengiakannya, katanya dia kalau minum milo perutnya akan dapat masalah.

Kini saya beralih kepada horlick...dah tak minum milo lagi...dapatlah anak saya "membuang" dengan selesa (selang 2hari).

Sebenarnya bagi ibu-ibu yang menyusu badan tiada masalah besar sekiranya bayi tidak "membuang" setiap hari, paling lama seminggu asalkan bayi tak meragam dan tak ada masalah2 lain seperti angin dan tak nak hisap susu.

No comments: