Islamic Widget

PEMBACA

Friday, October 30, 2009

PETUA DARI BOSNIA

Rakan sekerja saya orang Melayu yang berkahwin dengan orang Bosnia memberitahu saya majoriti wanita Bosnia tidak ada masalah "tak cukup susu badan untuk bayi". katanya petua dan nasihat mereka ialah minum air banyak, sebanyak yang boleh, selain drpd minum susu kerana susu ibu dihasilkan daripada air bukan makanan.

termangu saya sendirian memikirkannya kerana ada kenalan pernah menyatakan susu adalah daripada darah, jadi kita perlu makan makanan yang boleh memperbanyakkan darah seperti bayam, hati, daging dll.

sejauh mana ya badan (usus) kita boleh menumpang air? adakah semua orang boleh minum banyak air dan ia tahan dalam tubuh kita dalam tempoh yang sama?

umum diketahui kita dinasihati minum sekurang-kurangnya 8gelas air sehari. cuma apabila minum banyak air, banyak juga yang 'keluar". saya pernah tanyakan doktor, jawabnya mungkin usus saya pendek, jadi usus tak boleh menampung kuantiti air yang banyak berbanding mereka yang mempunyai usus yang lebih panjang. Katanya bagi kebanyakan wanita Asia memang mpunyai usus yang lebih pendek berbanding 0rang2 lain.

Teringat pula saya satu hadis yang mafhumnya kita perlu peruntukkan 3ruang untuk perut kita (1 untuk air, 1 untuk makanan, 1 kosong untuk angin)...erm saya perlu semak semula hadis ni, takhrijnya, maksudnya dgn fakta sains.

No comments: