Islamic Widget

PEMBACA

Thursday, October 21, 2010

A REAL STORY: PELIK TAPI BENAR

Hari ini saya sembang-sembang dengan seorang kawan. Antara ceritanya yang menarik perhatian saya ialah kisah orang yang "tersasar dari jalan Islam" di kampungnya di Kelantan.

Ini bukanlah kisah pertama yang saya tahu tentang pembawakan ajaran sesat yang dipelopori oleh orang yang berasal dari Kelantan. Sebelum ini saya pernah mendengar dari sumber rapat saya yang menceritakan adanya orang yang dia kenal di anggap sebagai "Imam Mahdi" oleh pengikutnya. Orangnya mempunyai latar belakang pengajian agama. Mengajar agama sambil mengenakan yuran tertentu setiap orang, dan menggunakan nama orang lain untuk membeli kenderaan "mewah".

Berbalik kepada cerita kawan saya, ceritanya hampir sama tapi tak serupa. Katanya orang itu mempunyai keinginan untuk menakluk dunia. Tak pasti samada dia menganggap dirinya "Imam Mahdi". Dia mempunyai pengikut tersendiri. Telah tersenarai sebagai "ajaran sesat" oleh Majlis Agama melalui ciri-ciri yang ada. Melarang pengikutnya (juga anak2nya) berkahwin, melarang pengikutnya belajar membaca dan menulis, mengerah keringat pengikut untuk kestabilan ekonominya.

Kedua2 cerita ini dari sumber terdekat yang boleh dipercayai. Benar, benar benar ada oarng sebegini yang mempunyai pengikut tersendiri. Yang pelik, seolah-olah pengikut itu "dibelenggu" daripada melepaskan diri daripada ajaran dan kumpulan itu walaupun tahu dan sedar ianya salah. Pengikut-pengkut mereka seolah-olah "rasa bersalah" dan "takut" untuk berlepas diri daripada kumpulan tersebut.

Sekali fikir, memang pelik...bagaimana orang boleh taksub dengan seseorang yang membawa ajaran sesat. Adakah kita tidak menggunakan panduan "Wahyu" (Al-Quran dan Sunnah) dan "akal" yang dianugerahkan oleh Allah sebagai pedoman kita. Mengapa ramai manusia begitu takut kepada manusia tapi tidak takut dengan balasan Allah di akhirat sana?

Cerita sebegini menginsafkan kita tentang tugas kita sebagai pendakwah. Setiap orang Islam wajib membuat kerja dakwah setidak2nya kepada ahli keluarganya. Kerja dakwah itu (samada dengan pena, lisan, tangan, kuasa, dsbg) adalah Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah dalam masa yang sama kepada setiap orang bergantung kepada situasi dan keadaan. Tugas kita sebagai pendakwah yang bersifat sebagai penjaga.Menjaga diri kita, ahli keluarga kita, jiran-jiran, saudara- mara, saudara seIslam, orang bukan Islam daripada mensyirikkan Allah dan menderhakai Allah dan Rasulnya. Dengan sifat ingin "menjaga" inilah kita perlu berdakwah dengan apa jua cara kepada orang Islam dan orang bukan Islam.

Hadis Nabi ada termaktub dalam Sahih Bukhari:

أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - يَقُولُ « كُلُّكُمْ رَاعٍ ، وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ ، الإِمَامُ رَاعٍ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ ، وَالرَّجُلُ رَاعٍ فِى أَهْلِهِ وَهْوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ ، وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ فِى بَيْتِ زَوْجِهَا وَمَسْئُولَةٌ عَنْ رَعِيَّتِهَا ، وَالْخَادِمُ رَاعٍ فِى مَالِ سَيِّدِهِ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ - قَالَ وَحَسِبْتُ أَنْ قَدْ قَالَ - وَالرَّجُلُ رَاعٍ فِى مَالِ أَبِيهِ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ

No comments: