Islamic Widget

PEMBACA

Monday, July 5, 2010

4 JULAI 2010: CATATAN KERJA HARINI

PAGI-ZOHOR
HARINI ABI HANTAR ZIYAD KAT BIBI/PENGASUH DAN ZUHAIR KAT PUSAT JAGAAN LEBIHKURANG JAM 10.45 PAGI. SEBELUMTU, ZIYAD TENGOK KARTUN "BARNEY" DARI LAPTOP. SEJAK BIASA TENGOK EDUCATIVE CARTOON DALAM BAHASA ARAB DAN UPIN&IPIN, ZIYAD SELALU MENGEKORI UMMI KE BILIK STUDI. ZIYAD SELALU SEBUT UPIN IPIN. ZIYAD MALAS TENGOK TV LAGI. DI RUMAH PENGASUH, HAMPIR SEHARIAN LAH ZIYAD DIDEPAN TV. CUMA KADANG2 ZIYAD NAK CONTENG2 BUKU, TULIS2, BIBIK BERIKAN BUKU KAK NANA ATAU KAK AISYAH YANG DAH LAMA.

BAGI UMMI ADA BAGUSNYA KALAU ZIYAD MALAS TENGOK TV SEBAB SEJAK SEMINGGUNI IMAGINASI ZIYAD TERHADAP "SUPERMAN" AMAT KUAT. MESTI ZIYAD BAYANGKAN ZIYAD JADI SUPERMAN SEBAB ZIYAD SELALU "BERLAWAN" SENDIRI ALA -ALA SUPERMAN. RISAU ABI DAN UMMI DIBUATNYA. UMMI TAKUT ZIYAD "PEKONG" ADIK ZUHAIR JA...


Sejak Ummi ajar Ziyad tengok You Tube, Ziyad suka video Upin Ipin dan apa2 video yang ada kereta. Ummi pasangkan untuk Ziyad kartun Arab tentang keselamatan dijalanraya. Ziyad suka kartun tu sebab ada kereta, ada nyanyi, lampu isyarat pula ada mata. Ziyad akan ikut serta bunyikan "tut tut" sebagaimana bunyi lampu isyarat bermata itu. Ummi tahu Ziyad memang suka kereta, lori, basikal dan yang seumpama dengannya.

Harini Ziyad tengok kartun Barney "In OUTER SPACE" dari video CD. Gambarnya jelas, suaranya terang. Ziyad suka sangat. Ziyad seolah-olah taknak pergi rumah pengasuh. Malamni Ummi temankan Ziyad tengok lagi ye...Mungkin "What a World We Share" pula.

Sementara Ziyad dan Zuhair tiada dirumahni, Ummi buat kerja2 PHD Ummi...(sempat lagi berblog!). Ummi perlu buat temujanji dengan penyelia, kena daftar Sem, kena isi 3 borang penting iaitu borang "Performance Appraisal" untuk KPT JPA, borang "Progress Report" untuk MSD UIA, dan borang "Research Grant" UIA.

Sebentar tadi Ummi dah revise rangka bab dan tajuk tesis Ummi. Selepasni Ummi perlu fokus kepada kerja-kerja Ummi tanpa mengabaikan tugas Ummi sebagai isteri dan ibu kepada anak2 Ummi.

Ohya, Ummi dah tolong send kan beberapa artikel tentang "syuruh Hadis" untuk makcik Azma melalui emel. Makcik Azma rakan senior sekolah Ummi SMKAK. Mugkin lepasni ada lagi yang Ummi perlu send, sebab Ummi tak sempat buat sekaligus satu hari. Makcik Azma tu sekarang di Sudan, kehidupannya lebih susah dari kita disini, amat jauh susahnya.

Jadi anak-anak kena bersyukur walaupun terpaksa berpisah sekejap setiap hari tapi anak-anak masih dalam susana senang.

ZOHOR-ASAR
Tadi umi keluar dengan abi ke UIA, withdraw money from ATM machine kat new building "Azman Hashim Complex". Pastu ummi masukkan RM300 kat deposit machine ke akaun Bank Muamalat Makteh sb dia nak guna duit untuk test JPJ kereta. Lepas tu kami ke Maybank di Sri Gombak untuk deposit RM200 ke akaun maybank kholah untuk urusan beli basikal Paksu(adik abi). Kalaulah semua bank dok satu tempat kan senang...Sebenarnya boleh ja "online" tapi sebab bank2 berlainan (sebab ummi bank Islam), ummi lebih yakin dengan "inline".

ASAR-MAGHRIB
Ummi nak masak untuk berbuka puasa. Emmm, rasanya harini nak buat sup, masak nasi, goreng ikan. Sup juga boleh makan dengan mee basah. Buah kegemaran ummi (buah rambutan) baru sampai dari kampung semalam.Sedappppnya....!!!!


No comments: