Islamic Widget

PEMBACA

Tuesday, December 8, 2009

SUKARKAH BELAJAR MA?

SEKARANG SAYA SEDANG CUTI BELAJAR PHD TAPI MASIH BELUM DAFTAR DI UM.
TESIS SAYA ADALAH SEX EDUCATION IN SUNNAH/PROPHETIC TRADITION.

SUKARKAH PHD???SAYA BELUM ADA JAWAPAN.

TAPI SAYA SUDAH ADA JAWAPAN BAHAWA MA(IJAZAH SARJANA) TIDAKLAH SESUKAR YANG DIBAYANGKAN. SAYA TIDAK TAHU PENGALAMAN SEBENAR JIKA BELAJAR MA DI NEGARA TIMUR TENGAH ATAU BARAT. WALAUPUN SERINGKALI MENDENGAR CERITA DARI MEREKA-MEREKA YANG PERNAH BELAJAR DISANA, NAMUN HANYA MEREKA YANG MERASAI PAHIT MANISNYA YANG TAHU NILAI SEBENAR BELAJAR DILUAR NEGARA.

BAGI SAYA YANG MERUPAKAN GRADUASI UIAM UNTUK IJAZAH SARJANA MUDA DAN IJAZAH SARJANA, SAYA BERANI MENGATAKAN MA LEBIH MUDAH DARI BA. BUKTINYA SAYA BERJAYA MENDAPAT 9A DAN 1A-DARIPADA 10 SUBJEK DENGAN CGPA 3.967. MANAKALA BA HANYA 3.680 SAHAJA.

NAMUN CGPA BUKANLAH UKURAN SEBENAR NILAI ILMU SESEORANG. BOLEH JADI IA SATU KEBENARAN, BOLEH JADI SATU SURATAN, BOLEH JADI SATU KEBETULAN.

PENGALAMAN BELAJAR ADALAH SESUATU YANG MENYERONOKKAN. TAPI SAYA PALING TIDAK SUKAKAN PEPERIKSAAN. PEPERIKSAAN BAGI SAYA BUKANLAH SESUATU YANG AMAT PENTING WALAUPUN IA PENTING. PEPERIKSAAN BUKANLAH SEGALANYA.

PALING SAYA SUKA IALAH SESI PEMBENTANGAN. UNTUK 4 MATAPELAJARAN SAYA MENJADI PEMBENTANG PERTAMA. MENDAPAT PUJIAN DAN KRITIKAN KETIKA DAN SELEPAS PEMBENTANGAN ADALAH MOTIVASI UNTUK MELAKUKAN SESUATU DENGAN LEBIH BAIK.

MENULIS TESIS PULA PUNYAI UJIAN TERSENDIRI. APATAH LAGI MENULIS DALAM KEADAAN HAMIL, BERSALIN DAN BERPANTANG.

SESUNGGUHNYA KESUSAHAN ITU DISUSULI DENGAN KESENANGAN. SYUKUR KEPADA ILAHI YANG MEBERIKAN KEMUDAHAN.


3 comments:

KaiZeN SHiNoBi said...

hmm.... about the advantages of presentation rather than examination... i'm quite agree...

sebab.. exam hanya menguji kefhaman seseorang ttg sesuatu.. dan dia hanya fham dengan sendirinya..

tapi presentation adalah kefahaman yang dia sedia fahami lalu memahamkan orang lain apa yang dia fham..

dan sekali gus.. orang lain akan turut mendapat kebaikan dari apa yang dikaji dan ilmu yang diperolehi tidak tersia2...

knp mesti ada exam utk mengukur tahap sebenar seseorang pelajar? sedangkan presentation lebih efektif jika ingin menguji kefahaman seseorang kerana ia lebih direct dan focus..


walhal... examination to be excelent hanya semata2 hafal and kalau nak full mark just memorize the whole book....then we get the full mark.. jarang2 sekali ada yang menjawabnya dengan memahaminya... to understand something.. each people have different way of interpreting..

lagipula.. kalau dah ade paper keesokkan harinya.. pressure will be the most difficult to handle.. benda yang senang akan jadi susah.. dan benda yang susah bertambah susah..

p/s: kalau bleh.. mcm nak tukar je sistem pendidikan nih.. hohoho :P

zenaida said...

BAGI USTAZAH PEPERIKSAAN ADALAH PENTING TAPI BUKAN YANG TERPENTING. SETIAP ORANG PUNYAI KEMAHIRAN YANG BERBEZA; ADA YG PANDAI JAWAB EXAM, ADA YG PANDAI BUAT PEMBENTANGAN, ADA YANG PANDAI MENULIS. JADI SEMUA SUDUT PERLU DIAMBIL KIRA. JARANG SEKALI SESEORANG BOLEH MENGUASAI SEMUANYA DENGAN BAIK. CUMA, MELETAKKAN MERIT YANG BANYAK UNTUK PEPERIKSAAN ADALAH SESUATU YANG KURANG BAIK PADA PANDANGAN USTAZAH. SESUATU HARUS DILAKUKAN AGAR SISTEM PENDIDIKAN KITA BENAR2 MELAHIRKAN ORANG YANG TERDIDIK BUKAN SAHAJA TERPELAJAR.

KaiZeN SHiNoBi said...

hmm.. btul2... sebab... skills that everyone get in the same class with also same teacher is different..

sebab tu r kalau bleh (agak mustahil) something must be done to check and balance..

tapi mesti standardize utk sume student...

takpun just balance kan marks utk sesuatu subject seperti jadikannya 4 part... 25% exam bertulis, 25% presentation 25% course work 25% participation..

kalau wat seperti ni 'maybe' as a student, me of coz will balanced all the things that i have...

dgn itu juga.. seseorang itu akan tahu di mana weakness and strengh as well...

kalau dah tahu weakness katne... senang r utk develop and cover up that weakness...

kalau dia dah perfom well in exam.. means that he understand the subject and can expressed it very well in the paper..

kalau excellent in presentation, means that he can understnad and can talk about it.. and it is better than write it down..

course work and participation can prove that what level of development that he is right now..

how well he participate and doing course work... that determine how he going to be in the future..

university sepatutnya menjadi tempat praktice utk masa bekerjaya nanti..

kita xkan perform well in work kalau got 4 flat cgpa but perform well in following the instruction that being taught in doing course work...

so? if the examintion is the first priority to be achive.. university xde bzenye dngan pra sekolah, sekolah rendah mahupun sekolah menengah..

than.. how it can be? so.. the "check and balance" is very important... to balance and to check and correct mistakes...

mmg system di iium agak unik dr kebykkan ipt2 len, tapi, the objective also the same.. the achive the highest cgpa... and to do it... throught examination.. pointless i guess...

nothing that can confirm a bright future... apa guna kne hired as a higher ranking officer tapi xtaw nak wat keje, nak social better with people, group work, presnt paper work, expressed the exact opinion, even to perform well in life..

mmg silibus kat uia ade bende2 nih... club, society, even kat kelas... but not all the class, soft skills need to be practice... just like to have a good memory, to have a better grammer in writing english, to speak fluent arabic, to even memorized al-quran, all of it uia have it, but it is not that enough..

for this semester, majority of my subject only have examination, 2 midterm/ midterm+quizzes.. hmm... i dont think it will be good... but.. what can i do.. :P

p/s all i can do... hard work... put more effort than last semester.. last semester byk sgt men.. hehe