Surah Bayyinah
لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ مُنفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ* رَسُولٌ مِّنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفاً مُّطَهَّرَةً* فِيهَا كُتُبٌ قَيِّمَةٌ* وَمَا تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَةُ* وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ* إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُوْلَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ* إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ* جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ*
Surah Bayyinah diturunkan di Madinah menurut majoriti ulama mufassir. Ia juga merupakan pandangan Ibn Abbas. Surah ini mengandungi lapan ayat. Di antara intisari kandungan surah ini ialah:
- Mendedahkan sikap orang kafir samada musyrikin maupun ahli kitab yang selama ini menunggu-nunggu kedatangan bayyinah (penjelas, bukti) tetapi apabila datangnya bayyinah mereka tetap dengan kekufuran. Hal ini ditafsirkan oleh ayat dalam surah Al-Baqarah, 89, فَلَمَّا جَاءهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ Apabila datang kepada mereka apa yang mereka sudahpun tahu mereka kufur dengannya. Bayyinah yang dimaksudkan ialah Nabi saw sendiri kerana apa yang baginda miliki samada akhlak, mukjizat dan kerohanian semuanya merupakan tanda kebenaran.
- Apa yang dibawa oleh Nabi saw berupa suhuf samada lembarannya, risalahnya, surahnya maupun kitab Al Quran keseluruhannya, suci daripada sebarang keraguan [صُحُفاً مُّطَهَّرَةً]. Maksud suci di sini ialah ia bebas daripada sebarang bentuk tahrif (penyelewangan), tabdil (penukaran), fahsh (فَحْشٌ , perkara yang tidak sopan) dan sebarang kecacatan. Sifat suci suhuf yang dibawa oleh Nabi saw itu juga merupakan tamparan kepada ahli kitab bahawa kitab suci yang mereka miliki selama ini sebenarnya tidak lagi suci dan penuh dengan segala macam keraguan dan kecacatan.
- Surah ini juga menerangkan tentang standard atau neraca ukuran sebuah kitab yang layak dikatakan samawi. Ia harus suci (مُّطَهَّرَةً), mengandungi hukum hakam dan petunjuk (كُتُبٌ) serta lurus dan dapat diterima oleh akal yang sejahtera (قَيِّمَةٌ). Kesemua ciri-ciri ini dimiliki oleh Al-Quran. Maka tiada sebab manusia menolaknya atau tidak mempedulikannya.
- Ajaran kitab samawi menekankan hak yang perlu dilakukan oleh manusia selaku hamba Allah iaitu hak melakukan ibadah kepadaNya (وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ) sebagaimana firman Allah di tempat lain "Dan Aku tidak jadikan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah aku" (Az Zariyat 56)
- Sementara konsep ibadah kepada Allah hanya mementingkan nilai, yang disebut sebagai ikhlas (مُخْلِصِينَ), yang bebas daripada segala bentuk kesyirikan. Ikhlas menolak syirik jali (jelas) dan syirik khafi (tersembunyi). Contoh syirik jali ialah konsep trinity dalam Kristian dan konsep penyembahan berhala sebagai simbol ketuhanan dalam agama-agama yang menyembah berhala. Contoh syirik khafi ialah riak, menunjuk-nunjuk dan tidak khusyuk. Konsep ibadah juga mementingkan nilai kelurusan (حُنَفَاء). Kelurusan yang dimaksudkan ialah kelurusan yang tidak berpaling kepada sebarang bentuk kebatilan, kejahilan dan kefasadan. Ia seperti kelurusan Nabi Ibrahim as yang mematuhi segala perintah Allah swt walaupun melibatkan nyawa orang yang tersayang. Sifat hunafa ialah ciri-ciri agama Ibrahimi. Maka tiada sebab musyrikin Mekah dan ahli kitab menolak Islam kerana mereka semua mendakwa mempunyai hubungan dengan Nabi Ibrahim. Ia juga menjadi peringatan kepada orang Islam sendiri bahawa mereka haruslah menerima agama ini dengan penuh keikhlasan dan kelurusan.
- Tasawwur ibadah seperti yang disebutkan di dalam surah ini merupakan asas penting yang membezakan ianya dengan agama-agama lain. Tasawwur ibadah yang difokuskan ialah penekanan ke atas hak Tuhan dah hak makhluk. Hak Allah ialah melakukan peribadatan kepada Allah yang diterangkan oleh ayat (وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ). Manakala hak makhluk ditujuki oleh ayat yang mengarahkan mengeluarkan zakat (وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ). Seorang muslim yang baik ialah muslim yang menjaga hubungannya dengan Tuhan penciptanya dan menjaga maslahah atau kepentingan hidup sejagat. Zakat merupakan konsep ekonomi untuk membantu golongan yang lemah. Kedua-dua iaitu solat dan pengeluaran harta untuk golongan yang memerlukannya adalah asas agama samawi. Malah Nabi saw tidak membawa ajaran baru. Sepatutnya ianya menjadi ikutan di sepanjang zaman.
- Ukuran kemulian seseorang di sisi Allah swt ialah keimanan dan perbuatan amal soleh (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ). Oleh itu manusia yang buruk dan jahat di sisi Allah swt ialah yang tidak beriman dan tidak melakukan amalan soleh (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُوْلَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ). Allah swt tidak pernah mengangkat ketinggian suatu bangsa di sisiNya kerana darah yang dimiliki oleh bangsa itu. Tetapi kerana nilai kemulian yang dimiliki oleh mereka. Kemulian bukan diukur melalui sangkaan semata-mata. Yahudi menyangka merekalah kaum yang dipilih oleh Tuhan biar zalim sekalipun perbuatan mereka. Kristian menyangka dengan mengakui ketuhanan Jesus sahaja sudah cukup untuk mendapat tempat di sisi Tuhan dan berhak diampun dosanya biarpun mereka hidup penuh dengan dosa. Brahmin dalam ajaran Hindu menyangka jika dilahirkan sebagai Brahmin maka selama-lamanya mereka akan mulia dan mengatasi kasta-kasta yang lain. Begitulah halnya dengan bangsa Aryan dahulu kala.
- Pendedahan Al-Quran terhadap sesuatu tidak sunyi dari mencelahkan kenyataan kesudahan manusia nanti. Mereka yang patuh dan taat kepada perintahNya akan kekal abadi di dalam syurga. Sebaliknya mereka yang kufur kepadaNya akan kekal di dalam neraka selama-lamanya.
No comments:
Post a Comment