Islamic Widget

PEMBACA

Monday, November 2, 2009

AYAT-AYAT ALLAH: TAFSIR SURAH AL-A'LA

Kuliyah saya untuk Muslimat2 di Surau Nur As-Syura sehingga kini adalah surah al-'Ala. Saya mulakan dari Surah An-Nas.


Kita boleh merujuk kepada pelbagai kitab2 Tafsir yang ada samada dalam Bahasa Arab, Inggeris atau Melayu untuk memahami ayat-ayat Allah. Tafsir amat diperlukan untuk kita memahami ayat2 Allah. Huraian atau tafsiran yang semborono mengikut selera kefahaman dan tahap intelektual kita sendiri sebagaimana yg digunapakai oleh puak2 Islam Liberal akan menjauhkan lagi hidayah Allah melalui ayat2Nya.


Surah al-'Ala (the Most Exalted)
This Surah is Makki, and it has 19 verses.
surah ini adalah Surah Makiyyah, ada 19 ayat.

Setelah membaca tafsir "Fi Zilal al-Quran" (terjemahan Malayu dibawah naungan al-Quran oleh Ustaz Yusof Zaki), tafsir "The Message of the Quran" oleh Muhammad Asad dan tafsir "Maariful Quran" oleh Mufti Syafie', ternyata saya lebih cenderung menggunakan Tafsir Maariful Quran.


Untuk tafsiran secara terperinci tentang ayat2 dalam surah ini, bolehlah kita merujuk kepada tafsir2 yg telah saya sebutkan selain daripada tafsir2 lain.

Ada beberapa hukum yg dapat kita ambil dan amalkan daripada intipati surah ini.
  1. Apabila kita menyebut/melafazkan ayat pertama dalam surah ini, (diluar solat) kita dianjurkan membaca سبحان ربي الأعلى. Bacaan ini merupakan amalan Sahabat2 Nabi seperti Abdullah ibn Abbas, Ibn Umar, Ibn Zubair, Ibn Mas'ud dan Abu Musa رضي الله عنهم
  2. Sayyidina "Uqbah bin 'Amir al-Juhani meriwayatkan apabila Surah al-'Ala diwahyukan kepada Nabi, Nabi lantas memberi arahan"اجعلوها في سجودكم (Jadikannya bacaan dalam sujud kamu)>>>Kerana itu kita amalkannya dalam bacaan sujud kita.
  3. Terdapat nama2 ekslusif/khusus untuk Allah. Memanggil nama2 tersebut pada manusia dan makhluk2 lain selain daripada Allah adalah bercanggah dgn perintah di atas (perintah mensucikan Allah daripada segala sesuatu yang merendahkan kedudukan Allah sebgai Pencipta dan Tuhan yang Berhak disembah).>>>>Namun kita dapati ada ahli masyarakat yang tanpa sedar telah memanggil gelaran "Razzaq"(kepada Abdul Razzaq), Rahman (kepada Abdul Rahman), dll. Ia telah menjadi satu tabiat tanpa sedar kepada pengucap dan pendengar mengucapkan gelaran yg tidak sepatutnya kepada makhluk kerana ia khusus untuk Allah. Manakala manusia adalah makhluk dan hambaNya.
  4. Sesetengah pentafsir mentafsirkan "ism" pada ayat 1 dalam Surah al-'Ala sebagai zat Allah bukan nama Allah berdasarkan kepada Hadis Nabi yang mengarahkan supaya Allah dipuji didalam sujud (ssebagaimana yg diamalkan dalam sujud, maknanya dalam terjemahan bahasa Inggeris: I pronounce the purity of my most exalted Lord ). bukan "I pronounce the purity of the name of my most exalted Lord.

Satu tafsiran yang telah memberi jawapan bernas kepada persoalan saya selama ini adalah tafsir ayat سنقرئك فلا تنسى. إلا ما شآء الله. (We will make you recite, then you will not forget, except that which Allah wills). Menurut tafsir ini, Allah telah membuatkan Nabi ingat semua ayat2Nya. Tetapi Allah juga membuatkan Nabi lupa sesetengah ayat kerana ayat2 tersebut telah dinasakhkan. Ada hikmah disebalik penasakhan ini. Ada beberapa cara nasakh yang dapat dikenalpasti. Salah satunya adalah ayat yang menasakhkan adalah bercanggah dengan ayat yang dinasakhkan. Ada juga melalui cara Allah membuatkan Nabi dan Sahabat2 lupa akan ayat2 yang dinasakhkan. Tetapi kedapatan ulama2 tafsir yg mentafsirkan ayat yg bermaksud "'kecuali dengan kehendak Allah" tadi berbeza daripada pentafsiran yang disebutkan (iaitu nasakh). Bagi mereka, atas sebab2 tertentu Allah menjadikan Nabi lupa seketika ayat2 tertentu, kemudian Allah menjadikan Baginda ingat kembali ayat2 tersebut. Contohnya, pada satu ketika, Nabi membaca satu surah, tetapi tertinggal satu ayat daripada ayat2 dalam surah tersebut. Sayyidina Ubayy bin Kaab yang ada ketika itu bersama Rasulullah terfikir kemungkinan ayat tadi telah dinasakhkan. Setelah ditanya, Rasulullah menyatakan ia bukan dinasakhkan tetapi dilupakan tanpa sengaja. Hal ini tidaklah bertentangan dengan janji Allah untuk TIDAK MENJADIKAN NABI LUPA akan ayat2Nya, bahkan sebenarnya adalah kes pengecualian daripada janji tadi kerana harus bagi Allah menjadikan sesuatu.

Wa Allah a'lam......

(Rujukan utama; Tafsir Maariful Quran dalam Bahasa Inggeris, Vol 8, m/s 761-770)

2 comments:

Anonymous said...

Assalamu alaikum,

Nice blog, the content in this blog is very useful to the people who are looking out for islamic knowledge.

zenaida said...

wsalam...
thank you...hope this blog really benefits it's readers in many ways; as mom, student, etc...

PLEASE DO NOT HESITATE TO GIVE YOUR COMMENT IN MY WRITING.

MAY ALLAH GUIDE US