Islamic Widget

PEMBACA

Thursday, November 26, 2009

Jangan Taksub

Lucu juga mendengar luahan seorang pensyarah senior yang sama jabatan dengan saya tentang segelintir pelajar beliau yang mempersoalkan kredibiliti ulama-ulama.

"Ada seorang pelajar saya tanya saya; "kenapa Dr banyak guna sumber rujukan dari Ibn Hajar Asqalani? Bukan ke dia 'Asyairah?". Manakala yang seorang lagi berkata;" Syeikh Al-Qardawi tidak bermazhab, kenapa kita ikut dia?". Luah beliau menceritakan soalan-soalan berkaitan ulama-ulama yang ditujukan oleh pelajar2 kepada beliau.

"Saya pun bagitau mereka belajar dulu. Ni belajar Ulum Hadis (Pengenalan Ilmu Hadis) pun belum habis lagi dah komen macam2." Ujar beliau.

"Yang saya nampak, perkara utama ialah jangan taksub! Taksub memang bawa padah. Sampaikan Kahar mengaku jadi Nabi pun ramai juga pengikut. Kerana taksub la tu...".Sambung beliau.

"Macam orang yang taksub kat Dr.Asri lah ye Dr?" Seloroh saya kerana tahu beliau adalah rakan baik Dr.MAZA yang seangkatan dengan beliau sewaktu PHD.

"Saya dulu masa degree selalu ikut kuliyah dan ceramah DR.Asri, tapi sekarang tak lagi." Sambung saya.

"OOO...jadinya dulu taksub kat dia. La ni dah tak taksub lah yer?". Balas beliau.

"Taklah Dr. Tak taksub pun. Saya ni semua kuliyah dan ceramah aliran apa pun saya pergi. Lepas tu buat la analisa sendiri." Ujar saya.

"Bagus, bagus, dengar semua. Pergi semua. Saya dulu pun macam tu juga. Jangan taksub mana-mana.".

Saya hanya mendengar celoteh beliau seterusnya.....

ITU HANYALAH SEBAHAGIAN SENARIO SEPUTAR LARANGAN "JANGAN TAKSUB".

BERIKUT JUGA SENARIO SEPUTAR LARANGAN "JANGAN TAKSUB". SENARIO INI SAYA DAPATI DARIPADA KOMEN YANG DIBERIKAN DALAM POSTING KOMEN SAYA TERHADAP KOMEN YANG DIBERIKAN OLEH PEMBACA LAMAN WEB UZAR.

KOMEN PERTAMA TERHADAP JAWAPAN SAYA.

TAJUK: nak ty sket
KOMEN:saya suka mdgr ulasan dr org agama mcm pn zunaidah. Tp sy kurang fhm ulasan sedari ttg Hal Keempat:

Katanya: Apakah tidak cukup/lengkap ajaran yang di sampaikan Nabi Muhammad SAW sehingga perlu penambahan2 dan perbezaan2 ini?
Ulasan sedari menyatakan ada perbezaan pendapat. Mmg ada perbezaan. tp bukankah itu dalam hal2 yg ada dalil, cth ada yg mbaca fatihah ketika imam mbaca scr jahar, ada yg tidak membaca. Dua2 mempunyai dalil. Takde masalah le kita ikut pendapat Imam Syafie. Tapi bgmn dgn amalan2 yg sememangnya TIDAK ADA DALIL cth membuat kenduri arwah dan membaca doa beramai2 lepas solat, sapu muka slps salam dsb. Kita tak boleh samakan dgn cth mbc fatihah di belakang imam tadi. Ini isu berbeza.TIADA DALIL. Saya hairan kenapa lulusan2 agama university tdk pernah mbacakan kpd org awam hadis yg begitu penting dlm hal ini iaitu,
"Sesiapa yang melakukan sesuatu amal yang bukan dari perintah kami (Allah Subhanahu wa Ta'ala dan Rasul-Nya) maka amalan itu tertolak". [H/R Muslim]. Adakah kerana ia tdk selari dgn mereka maka hadis ini disembunyikan?


ULASAN UZAR : muhammad, isu-isu tahlil, sapu muka dan lain2 yang sdr sebut tu semuanya ada dalil..cuma dalilnya diperbincangkan madlul dan thubutnya di kalangan ulama.


kalau wanita jadi imam solat jumaat, yg itu confirmed tak dalil umum atau khusus.



ULASAN TERHADAP KOMEN PERTAMA YANG DILONTARKAN OLEH MUHAMMAD.
TAJUK: Ntah la...
KOMEN: Jelas sgt Muhammad tu x mengkaji...dek kerana tksub, dituduh semua tak berdalil...hmm...ntah la...

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
BENAR KITA TIDAK PERLU TAKSUB. TUGAS KITA IALAH MENGAJI, MENGKAJI, BERFIKIR, DAN MINTA ALLAH PANDU KITA KEJALAN YANG SEBENAR. BUKAN JALAN YANG DIMURKAI ALLAH, TIDAK PULA JALAN ORANG YANG SESAT. SEBAGAI ORANG MUDA, HENDAKLAH KITA BANYAK2 BERSABAR DALAM MENUNTUT ILMU. TIDAK GOPOH DALAM MEMBUAT PENILAIAN. TIDAK GAPAH DALAM BERALIRAN.

No comments: