Islamic Widget

PEMBACA

Wednesday, November 11, 2009

TIPS EXAM

Baru-baru ini saya mendapat sms dari sepupu yang akan menduduki peperiksaan akhir. Sebenarnya itu adalah semester pertama dia di bangku ijazah sarjana muda sains sosial di Universiti Malaysia Sabah.
Disini saya titipkan sedikit tips yang saya selalu amalkan...
Antara saya dengan Allah: Berdoa, solat hajat, berdoa, doa dan doa....
Antara saya dengan ibu-bapa: Mohon restu ibu-bapa, minta maaf dari mereka, minta mereka doakan.

Saya dan buku: Biasanya saya akan baca 2x, dan kali ke3 hafal@ingat...., saya jarang bergantung kepada nota oranglain(bergantung juga, tapi kebanyakannya saya buat nota sendiri kerana apa yg saya faham itulah yg saya tulis).

Saya dan guru2: Minta restu dan doa...

Saya dan kawan2: Belajar berkumpulan

Doa yang saya selalu amalkan adalah daripada ayat-ayat Allah(Al-Quran) terutama dari Surah Al-Insyirah dan ar-Rahman...

Tips terbaru, boleh juga daripada Surah al-'Ala

Sebenarnya mana-mana ayat yang sesuai maknanya boleh di amalkan untuk menghadapi peperiksaan...yang penting ikhlas, yakin dan tawakkal setelah berusaha....

Moga berjaya buat sepupu-sepupuku, dan anak-anak muridku...

No comments: