Islamic Widget

PEMBACA

Thursday, November 19, 2009

Berkat 100 Ayat Surah Al-Baqarah

Pada suatu ketika di tahun ketiga Ijazah Sarjana Muda, iaitu pada tahun 2003, selepas mengerjakan solat zohor di masjid UIAM yang tersergam indah itu, saya dan rakan2 dikejutkan dengan keadaan seorang kakak senior yang berhempas-pulas melawan kesakitan.

Dalam keadaan berbaring dengan keadaan perutnya memboyot seperti orang mengandung, apa yang saya fikirkan ketika itu adalah tentunya dia sedang menahan kesakitan untuk melahirkan anak. Dengan ditenteramkan oleh beberapa rakannya dan dikerumuni oleh beberapa pelajar untuk melihat apa yang terjadi, suasana menjadi bertambah cemas apabila kakak itu meraung-raung kesakitan sambil cuba membaca beberapa potong ayat Al-Quran.

Saya dan Ju menghampiri kerumunan itu untuk melihat apa sebenarnya yang terjadi. Seorang kakak meminta kami yang melihat kakak yang terbaring itu untuk membacakan ayat-ayat Al-Quran sementara menunggu bantuan "air syifa'/penawar" daripada seorang Ustaz.

Lalu saya bertanya Ju:"Macamana ye Ju, kelas Islam and Psychology kita sudah hampir ni..., kesian pula tengok kakak ni." Ujar saya sambil melihat jam yang sudah menghampiri 2.00ptg. "Takpela Zu, kita ponteng kelas kalini, tolong kakak ni. Kalau lecturer tahu nanti kita ceritakan apa yg terjadi". Jawab Ju. "ok", balas saya. Lantas kami mengambil naskhah Al-Quran untuk membaca 100 ayat pertama sebagaimana yang diarahkan olek seorang kakak senior. Kelihatan beberapa orang pelajar yg mengerumuni kakak pesakit tadi beredar mungkin untuk ke kelas.

"Baca ayat pertama hingga 100 dari Surah Al-Baqarah, jika pesakit ok, boleh berhenti. Jika keadaan masih tak berubah ulang semula bacaan selepas tamat 100 ayat". Pesan kakak senior itu sambil bergegas untuk menunaikan solat Zohor.

Saya dan Ju serta 2-3 orang yang lain memulakan bacaan bersama-sama. Selepas beberapa ayat, kakak pesakit tadi meracau-racau dalam bahasa Siam. Namun dalam keadaan itu, dia masih berusaha melawan keadaan dengan membaca ayat2 Al-Quran. Semakin banyak ayat yang kami baca, semakit kuat racau kakak itu. Memang dia tidak sedar apa yang terjadi. Apa yang pasti, kami melihat dengan mata sendiri, perutnya yang memboyot seperti mengandung seorang bayi sudah kelihatan kembang-kempis. Terkejut saya dibuatnya! Apakan tidak, kerana sebelum ini menyangka dia mahu beranak.

Selepas lebih separuh 100 ayat pertama Surah Al-Baqarah dibaca, kakak tadi mula sedar. Perutnya yang kembang-kempis sudah kempis sama sekali...seperti biasa. Belum sempat kami menghabiskan 100 ayat, dia sudah boleh bangun dan bercakap dengan baik. Kemudian dia pergi berwuduk dan solat.

Alhamdulillah...berkat ayat-ayatMu Ya Allah, Engkau telah menyembuhkan derita kakak itu.

#Kejadian ini berlaku di bulan Ramadhan.

No comments: