KITAB "MUKHTASAR MINHAJ AL-QASIDIN' OLEH IMAM AHMAD BIN QADAMAH AL-MAQDISI DALAM BAHASA ARAB TELAH DITERJEMAHKAN KE BAHASA MELAYU ADALAH BUKU YANG BAGUS SEKALI UNTUK PEDOMAN DALAM KEHIDUPAN KITA DUNIA DAN AKHIRAT.
MENGGABUNGKAN JILID 1 DAN 2, TERBITAN BERSAMA RANGKAIAN BERKAT DAN PUSTAKA SALAM. CETAKAN YANG ADA PADA SAYA IALAH CETAKAN PERTAMA SEPTEMBER 2005. KITAB SETEBL 815 MUKASURAT TELAH DITAHQIQ (DISEMAK)) DAN DITAKHRIJ (DIKELUARKAN HADIS2 DARI SUMBERNYA BESERTA HUKUMNYA) OLEH ABU AL-HARITH ALI BIN HASAN BIN ALI.
BUKU INI SEBENARNYA RINGKASAN KEPADA KITAB "MINHAJ AL-QASIDIN" KARANGAN SYEIKH JAMALUDIN BIN AL-JAUZI. DAN IA DIRINGKASKAN OLEH IBN QUDAMAH AL-MAQDISI ALHANBALI; JUSTERU TAJUKNYA MENJADI "MUKHTASAR MINHAJ AL-QASIDIN" KERANA IA ADALAH RINGKASAN KITAB YG PERTAMA TADI. DENGAN OLAHAN PENGARANG YANG TIDAK TERIKAT DENGAN GAYA BAHASA AL-JAUZI, PENGARANG TELAH MENGETENGAHKAN BUKU INI KEPADA MASYARAKAT KERANA ATAS KEPENTINGAN DAN KESEDARAN HEBATNYA DAN MANFAATNYA BUKU TERSEBUT.
BUKU MINHAJ AL-QASIDIN BOLEH DIKATAKAN DICERNAKAN RENTETAN DARIPADA WUJUDNYA KITAB "IHYA' ULUMUDDIN" KARANGAN AL-GHAZALI. OLEH KERANA AL-JAUZI MENYEDARI PENTINGNYA BAGI KITA UNTUK MEMPUNYAI "SEBUAH TEMAN" BUAT BEKAL DAN PENYULUH KEHIDUPAN YANG BERSUMBERKAN NAS-NAS ALQURAN DAN SUMBER-SUMBER LAIN YANG BERSIH DARIPADA KECACATAN SEPERTI YANG TERDAPAT DALAM "IHYA' ULUMUDDIN', MAKA LAHIRLAH KITAB "MINHAJ ALQASIDIN".
AL-JAUZI TIDAK BERSETUJU DAN TIDAK RELA KECACATAN YANG ADA DALAM IHYA' ULUMUDDIN" KARANGAN AL-GHAZALI SEPERTI KEWUJUDAN HADIS-HADIS PALSU DAN LEMAH/DOIF MENJADI SANDARAN. AL-JAUZI MAHU YANG MENJADI SANTAPAN DAN TATAPAN BUAT BEKALAN DAN PEDOMAN PENUNTUT KEBENARAN ADALAH NAS-NAS ALQURAN, SABDA JUNJUNGAN DAN KALAM PILIHAN. LANTAS DIBINCANGKAN TENTANG APA YANG PERLU DIBETULKAN DALAM "IHYA'" ITU DI DALAM BUKUNYA YANG LAIN YANG BERJUDUL "TALBISU IBLIS".
TIDAKLAH BERMAKNA SEMUA YANG ADA DALAM "IHYA'" YANG BERJILID-JILID ITU SALAH. ADA YANG BENAR, ADA YANG SALAH. AL-GHAZALI HANYA MENGAMBIL SEMUA HADIS YANG SAMPAI KEPADANYA, BUKANNYA BELIAU YANG MEREKA-REKA. INSAN TIDAK ADA YANG SEMPURNA. HANYA ALLAH JUA YANG SEMPURNA DAN BERSIH DARI SEBARANG CACAT-CELA.
KESIMPULAN SALASILAH KETIGA-TIGA BUKU INI IALAH; BUKU "MINHAJ" ADALAH RUMUSAN BUKU "IHYA', MANAKALA BUKU "MUKHTASAR" PULA ADALAH RINGKASAN BUKU "MINHAJ" (MUKHTASAR RINGKASAN BUKU MINHAJ RUMUSAN BUKU IHYA').
MARILAH KITA MENAMBAHKAN ILMU DAN AMAL DENGAN MEMBACA BUKU INI. IA IBARAT MINUM PATI JUS YANG LAZAT DAN ENAK SERTA MUDAH DIHADAM.
MENGGABUNGKAN JILID 1 DAN 2, TERBITAN BERSAMA RANGKAIAN BERKAT DAN PUSTAKA SALAM. CETAKAN YANG ADA PADA SAYA IALAH CETAKAN PERTAMA SEPTEMBER 2005. KITAB SETEBL 815 MUKASURAT TELAH DITAHQIQ (DISEMAK)) DAN DITAKHRIJ (DIKELUARKAN HADIS2 DARI SUMBERNYA BESERTA HUKUMNYA) OLEH ABU AL-HARITH ALI BIN HASAN BIN ALI.
BUKU INI SEBENARNYA RINGKASAN KEPADA KITAB "MINHAJ AL-QASIDIN" KARANGAN SYEIKH JAMALUDIN BIN AL-JAUZI. DAN IA DIRINGKASKAN OLEH IBN QUDAMAH AL-MAQDISI ALHANBALI; JUSTERU TAJUKNYA MENJADI "MUKHTASAR MINHAJ AL-QASIDIN" KERANA IA ADALAH RINGKASAN KITAB YG PERTAMA TADI. DENGAN OLAHAN PENGARANG YANG TIDAK TERIKAT DENGAN GAYA BAHASA AL-JAUZI, PENGARANG TELAH MENGETENGAHKAN BUKU INI KEPADA MASYARAKAT KERANA ATAS KEPENTINGAN DAN KESEDARAN HEBATNYA DAN MANFAATNYA BUKU TERSEBUT.
BUKU MINHAJ AL-QASIDIN BOLEH DIKATAKAN DICERNAKAN RENTETAN DARIPADA WUJUDNYA KITAB "IHYA' ULUMUDDIN" KARANGAN AL-GHAZALI. OLEH KERANA AL-JAUZI MENYEDARI PENTINGNYA BAGI KITA UNTUK MEMPUNYAI "SEBUAH TEMAN" BUAT BEKAL DAN PENYULUH KEHIDUPAN YANG BERSUMBERKAN NAS-NAS ALQURAN DAN SUMBER-SUMBER LAIN YANG BERSIH DARIPADA KECACATAN SEPERTI YANG TERDAPAT DALAM "IHYA' ULUMUDDIN', MAKA LAHIRLAH KITAB "MINHAJ ALQASIDIN".
AL-JAUZI TIDAK BERSETUJU DAN TIDAK RELA KECACATAN YANG ADA DALAM IHYA' ULUMUDDIN" KARANGAN AL-GHAZALI SEPERTI KEWUJUDAN HADIS-HADIS PALSU DAN LEMAH/DOIF MENJADI SANDARAN. AL-JAUZI MAHU YANG MENJADI SANTAPAN DAN TATAPAN BUAT BEKALAN DAN PEDOMAN PENUNTUT KEBENARAN ADALAH NAS-NAS ALQURAN, SABDA JUNJUNGAN DAN KALAM PILIHAN. LANTAS DIBINCANGKAN TENTANG APA YANG PERLU DIBETULKAN DALAM "IHYA'" ITU DI DALAM BUKUNYA YANG LAIN YANG BERJUDUL "TALBISU IBLIS".
TIDAKLAH BERMAKNA SEMUA YANG ADA DALAM "IHYA'" YANG BERJILID-JILID ITU SALAH. ADA YANG BENAR, ADA YANG SALAH. AL-GHAZALI HANYA MENGAMBIL SEMUA HADIS YANG SAMPAI KEPADANYA, BUKANNYA BELIAU YANG MEREKA-REKA. INSAN TIDAK ADA YANG SEMPURNA. HANYA ALLAH JUA YANG SEMPURNA DAN BERSIH DARI SEBARANG CACAT-CELA.
KESIMPULAN SALASILAH KETIGA-TIGA BUKU INI IALAH; BUKU "MINHAJ" ADALAH RUMUSAN BUKU "IHYA', MANAKALA BUKU "MUKHTASAR" PULA ADALAH RINGKASAN BUKU "MINHAJ" (MUKHTASAR RINGKASAN BUKU MINHAJ RUMUSAN BUKU IHYA').
MARILAH KITA MENAMBAHKAN ILMU DAN AMAL DENGAN MEMBACA BUKU INI. IA IBARAT MINUM PATI JUS YANG LAZAT DAN ENAK SERTA MUDAH DIHADAM.
No comments:
Post a Comment