Islamic Widget

PEMBACA

Tuesday, November 3, 2009

Salahkah berguru dengan Buku?

Saya masih ingat ketika hadir dalam satu forum berkaitan tajdid yang dipanelkan oleh oleh 4 orang panelis, salah seorang panelis diajukan soalan "bolehkah saya berguru dengan buku, kerana saya sering mendengar berguru dengan buku umpama berguru dengan syaitan" lebih kurang begitulah soalan yang dilontarkan oleh saudara yg bertanya.

Panelis itu mengambil pendekatan "reverse psychology" atau "counter arguement" untuk menjawab soalan tadi dgn bkata:"saya nak tanya balik, adakah berguru dengan guru itu adalah berguru dengan malaikat jika berguru dengan buku itu namanya berguru dengan syaitan?" lebih kurang begitulah bunyi muqaddimah jawapannya. "Saya sendiri berguru dengan buku" sambung panelis itu lagi.

Sambil mendengar hujah2 panelis, sambil itu saya menganalisa butir katanya. Ada perkara yg saya tak bersetuju ketika itu sehingga kini.

Berguru dengan buku tiada salahnya kerana hampir semua orang merujuk buku atau bahan2 lain samada bahan bercetak atau elektronik untuk mendapat ilmu atau maklumat.

Namun memutlakkan berguru dengan buku semata-mata adalah tidak mencukupi.

Hakikatnya Allah menurunkan kitab2Nya sebagaimana yang wajib kita imani bersama Rasul2Nya yang akan menerangkan kandungan isi kitab2 dan menyampaikannya kepada kaum mereka. Tiada satu kitab pun yang diturunkan tanpa seorang Nabi atau Rasul. Tetapi ramai Rasul dan dan Nabi yang diutuskan tanpa kitab.

Dari sini kita dapat fikir betapa peri pentingnya pembimbing yang kita istilahkan sebagai "guru" atau "ulama" atau "ustaz" dalam hal2 yg berkaitan agama Islam. Kita sudah tidak punyai Rasul lagi untuk menjadi pembimbing kita untuk memahami isi kitab Al-Quran dan Hadis2 kerana hakikatnya Nabi Muhammad sebagai Rasul terakahir telah pun meninggalkan kita sekian beberapa kurun lampau. Yang tinggal hanyala "ulama pewaris Nabi".

Negatifnya berguru dengan buku semata2 tanpa berguru adalah mungkin berlaku salah faham atau salah interpretasi terhadap teks yang ditulis lebih2 lagi jika ditulis dalam bahasa yang tidak dikuasi oleh kita dengan baik terutamanya Bahasa Arab.

Contoh yang paling mudah ialah jika berguru dengan buku semata-mata dalam mempelajari ilmu tajwid. Apatah lagi jika menggunakan buku tajwid ejaan rumi. Maka akan kedengaran sebutan huruf yang tidak menepati hukum tajwid sebagaimana berlaku disebuah surau di negara kita. Makmum wanita yang tahu tentang hukum tajwid menjadi "tidak selera" dengan imam yang membaca penuh dengan kesalahan tajwid sewaktu solat terawih. Hukum mad yang tidak dipanjangkan, "QALA" disebut "KALA", dan pelbagai kesalahan yang tidak disedari oleh imam2 tersebut yang merasakan bacaan mereka betul.

Seeloknya carilah guru yang betul2 boleh membimbing kita menjadi hamba Allah yang berilmu dan beramal dengan ilmu.

Wa Allah 'Alam = Allah Maha Mengetahui.

No comments: